Legislatie ATV
ATV
Generalitati
Cu toate ca ATV-urile nu sunt destinate in mod necesar circulatiei pe drumurile publice (conform constructiei si utilizarii lor), de multe ori este nevoie ca acestea sa parcurga o anumita distanta si pe aceste drumuri.
Inainte de toate, trebuie sa vedem ce inseamna, in acceptiunea legala in vigoare “drumuri publice”. Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, republicata in 1998 si actualizata la acest moment, in art. 3 sunt definite astfel:
“Art. 3 Din punct de vedere al destinatiei drumurile se impart in:
a) drumuri publice - drumuri de utilitate publica si/sau de interes public destinate circulatiei rutiere si pietonale, in scopul satisfacerii cerintelor generale de transport ale economiei, ale populatiei si de aparare a tarii; acestea sunt proprietate publica si sunt intretinute din fonduri publice, precum si din alte surse legal constituite;”
De asemenea, art. 4 vine sa adauge:
“Art. 4 Din punct de vedere al circulatiei drumurile se impart in:
a) drumuri deschise circulatiei publice, care cuprind toate drumurile publice si acele drumuri de utilitate privata care asigura, de regula, accesul nediscriminatoriu al vehiculelor si pietonilor;”
Dincolo de celelalte incadrari prevazute in actul normativ mentionat si la care vom reveni in anumite situatii specifice, sintetizat se poate spune ca sunt considerate drumuri publice acele cai rutiere, cu exceptia celor inchise circulatiei publice si care sunt semnalizate ca atare cu inscriptii si semne vizibile si specifice.
Mentiunea este absolut necesara deoarece, in cazul prezentei unui ATV pe drumurile publice, utilizatorul trebuie sa stie ca regimul conducerii acestuia se supune legislatiei rutiere, incepand cu regimul inmatricularii/inregistrarii, trecand prin obligatia respectarii normelor rutiere si terminand cu un set de obligatii specifice, cum este, de exemplu, purtarea unui echipament de protectie.
Prin opozitie, astfel, utilizarea unui ATV in afara drumurilor publice (pentru care de altfel a fost conceput, avand off-road-ul in ADN), nu se supune acestor obligatii si restrictii rutiere; aceasta nu inseamna ca in off-road nu se aplica nici o regula, nu exista nici o restrictie, pot exista situatii de acces interzis in anumite zone (parcuri nationale, de exemplu) sau acces restrictionat partial (desemnarea unor trasee determinate prin anumite zone).
Ce tip de permis este necesar conducerii unui ATV pe drumurile publice?
In functie de categoria si specificatiile tehnice ale ATV-urilor, acestea pot fi conduse cu permis categorie B1 sau B.
Permis categorie B1: se poate lua de la varsta de 16 ani si se pot conduce cvadricicluri cu masa proprie mai mare de 400 kg, dar maxim 550 kg, care au puterea de maxim 15 kW (cca. 20 cai putere).
Permis categorie B: se poate obtine de la 18 ani si se pot conduce cvadricicluri cu masa proprie pana la 3.500 kg, deci practic orice ATV care are omologare de circulatie pe drumurile publice
ATV-urile pentru copii, precum si cele care nu se pot inmatricula/inregistra, nu au acces pe drumurile publice, fie pentru ca nu se pot obtine permise de conducere (copii), fie pentru ca nu se pot omologa si circula doar in off-road, acolo unde nu este necesar permisul.
Tipuri de omologari si explicatii referitoare la acestea
In principiu, cand vine vorba de ATV-uri, avem in vedere doua mari tipuri de omologari:
- omologare tip L7e - cvadriciclu greu (OMLPTL 211/2003) - popular denumita “Euro5” (sigur, in functie de normativul in vigoare) - ATV-ul se va inmatricula la politie, primind “numere negre”, adica numere de inmatriculare precum la orice autovehicul;
- omologare tip T3b - Tractor - (REGLEMENTARI din 23 decembrie 2020 privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2) - sunt vehicule asimilate utilajelor agricole/forestiere, care se inregistreaza la primarie (conform art. 14 din OUG 195/2002 republicata), primind “numere galbene”. In categoria T3, au fost incluse pana in 2017 tractoarele cu o viteza maxima constructiva mai mica sau egală cu 40 km/h, ulterior legiuitorul introducand si categoria b) a tractoarelor cu o viteza maxima constructiva de peste 40 km/h, dar nu mai mare de 60 km/h.
Mentiuni:
1. in acest moment, in legislatia nationala nu exista vreo restrictie cu privire la accesul modelelor cu omologare T3b pe drumurile publice. Exista totusi o restrictie pe autostrazi si pe drumurile expres.
2. limitarea la 60 km/h este prevazuta expres in lege si incalcarea acestei prevederi atrage raspunderea penala a celui care savarseste fapta pe drumuri publice
3. exista totusi o exceptie in reglementarile mentionate, completate de legislatia europeana cu privire la aceasta limita si anume in cazul utilajelor prevazute cu sistem de franare ABS
- inregistrarea (la fel ca inmatricularea) se face numai pe baza cartii de identitate de la RAR conform Legii nr. 260 din 20.11.2020 pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România;
- subsidiar punctului anterior, ITP-ul nu se va mai putea efectua (ITP-ul a devenit obligatoriu din 2020 inclusiv la vehiculele omologate tractor) decat pe baza facturii si cartii de identitate a vehiculului.
- indiferent de omologare, este obligatorie o asigurare de raspundere civila
- daca in circulatia pe drumurile publice se ataseaza o remorca ATV-ului, aceasta remorca trebuie sa fie semnalizata, omologata si limita de greutate sa fie conform capacitatii de tractare din CIV-ul ATV-ului
- pe drumurile publice (dar se recomanda si in off-road), ATV-ul trebuie sa fie prevazut cu 2 triunghiuri reflectorizante pentru stationari, trusa medicala si extinctor; codul rutier nu prevede nici o deosebire intre vehicule: “„Pentru a fi conduse pe drumurile publice, fiecare autovehicul, tractor agricol sau forestier și tramvai trebuie să fie dotat cu trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante și un stingător de incendiu, omologate”
Alte reguli cu privire la utilizarea ATV-ului pe drumurile publice:
- pe drumurile publice este obligatorie purtarea castii de protectie, atat cel ce piloteaza, cat si pasagerul; desi nu exista o singura prevedere clara si distincta, prin coroborarea mai multor prevederi, din OUG 195/2002, din regulamentul de aplicare a acesteia, plus reglementarile RNTRI2, exista obligatia purtarii echipamentului de protectie, casca si vesta reflectorizanta;
- se interzic pe drumurile publice 2 persoane pe ATV-uri omologate si consemnate in cartea de identitate pentru o singura persoana;
- se interzice prezenta copiilor cu ATV pe drumurile publice, indiferent daca sunt modele pentru copii sau adulti;